Výchovy
OBČANSKÁ VÝCHOVA OD 13. – 20. 3. 2020
Učebnice str. 45-50
Na základě jednotlivých referátů o všech krajích České republiky, které jste již skupinově prezentovali, doplnit informace z učebnice, internetových zdrojů např.
Památky UNESCO – iVysílání – Česká televize (https://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/)
Název: Národní klenoty
Kontakt na mne: zdenek.bartak@zsnpr.cz (od 16-1800 každý den)
TEST: OBČANSKÁ VÝCHOVA 7. A, 7. B – PAMÁTKY UNESCO V ČR
Kolik památek UNESCO je celkem v ČR?
13, b) 15, c) 14
Kdy byly zapsány první památky z ČR na seznam UNESCO
1994, b) 1990, c) 1992
Kolik jich bylo?
4, b) 3, c) 6
V kterém městě stojí Chrám sv. Barbory (patronky havířů)?
Jáchymov, b) Příbram, c) Kutná Hora
Lednicko-Valtický areál vybudovali
Lucemburkové, b) Lobkovicové, c) Lichtenštejnové
Bazilika sv. Prokopa a židovská čtvrť se nacházejí
Trutnov, b) Telč, c) Třebíč
Kladruby nad Labem jsou známy
chovem koní, b) výrobou látek pomocí modrotisku, c) loutkářstvím
Karlův most v Praze byl po svém zakladateli pojmenován až v roce
1900, b) 1870, c) 1918
Kdo byl autorem slavné brněnské vily Tugendhat
Ludwig Miese van der Rohe, b) Josef Gočár, c) Gottfried Semper
V památce UNESCO zámku Litomyšli se narodil hudební skladatel
Bedřich Smetana, b) František Mysliveček, c) Leoš Janáček
Klíč: https://www.unesco-czech.cz/
Zápis do sešitu: Učebnice str. 48-50
Ochrana přírodního a kulturního bohatství
Úmluva o ochraně kulturního dědictví UNESCO z roku 1972 charakterizuje kulturní krajinu jako „kombinované dílo přírody a člověka a doklad vývoje lidské společnosti a sídel v průběhu historie“.
PŘÍRODNÍ A KULTURNÍ BOHATSTVÍ
a) kulturní památky – věci hmotné povahy
b) duchovní dědictví – nehmotná povaha (lidová slovesnost, písně, díla spisovatelů a vědců, tradice, svátky)
c) chráněná území – zjisti a zapiš do sešitu (6 kategorií)
Přečti a zapiš vlastními slovy: Jak moderní člověk ničí krajinu a naopak se ji snaží zachránit?
Ekologie – vysvětli pojem
OBČANSKÁ VÝCHOVA 7 20. – 25. 4. 2020
MÍT NEBO BÝT?
(Přečti str. 56 – 57)
Zápis do sešitu
Německý filosof, sociolog a psycholog Erich Fromm ve své knize Mít nebo být dělí společnost na ty, kteří žijí v prostředí bytí a prostředí vlastnění.
Prostředí mít - je ovlivněno konzumní společností a touhou vlastnit majetek, čím více, tím lépe. Vyrovnat se úspěšnějším, bohatším, obdivovanějším. Pojem mít tedy vlastnit potom negativně ovlivňuje naši osobnost, stáváme se sobeckými, prosazujeme majetnický způsob života (i ve vztazích)
Prostředí být – zde se ukazuje lidská svoboda, schopnost pomoci, „nebýt zbytečný“, soustředit se na vnímání druhých než na osobní prospěch něco vlastnit.
Optimální vývoj lidské společnosti - člověk z prostředí „mít“ přejde do prostředí „být“, tedy vzdá se závislosti na majetku a posílí zájem o vše kolem sebe. Stane se aktivními ve veřejném prostoru. Bude se vzdělávat, učit solidaritě a rozeznávání dobra a zla.
Úkol:
Co vše potřebuješ k pocitu štěstí?
Vyjmenuj 5 svých priorit a doplň o priority rodičů nebo prarodičů
INFORMACE |
---|
ZŠ Nad Přehradou |
![]() |
![]() |
Zajímavosti |
---|
OPVVV - Šablony |
![]() |
Školní skleník |
![]() |
Nedílnou součástí naší školy je skleník. Ten je rozdělen na pracovnu, ve které probíhá výuka a konkrétní práce žáků s rostlinným materiálem a část studijní, kde se děti učí poznávat běžné i exotické rostliny. |